6 tips for mer energi i hverdagen

Mamma, arbeidsjern og skoleelev. Tre stikkord som beskriver livet mitt ganske greit akkurat nå. Samtidig prøver jeg å være en god og tilgjengelig kjæreste, søster, datter og venninne. I tillegg er det vel så viktig å ta vare på seg selv også, og å bruke tid på det som gir energi uten å tappe noe ut igjen. Om kombinasjonen er vanskelig? Ja, noen ganger. For meg handler alt om balanse – og ikke minst det å være så godt kjent med seg selv at man vet hva som gjør en sliten og hva som gir energi, på de rette tidspunktene.

Så, mine personlige tips for mer energi i hverdagen: 

  • Legg deg tidlig nok. Dette punktet er så viktig, det merkes så godt når man ikke klarer å overholde det. Selv trenger jeg seks timer søvn om natten, og forsøker derfor å legge meg i god tid slik at jeg slipper å få følelsen av at jeg sovne snart. Hvem klarer vel det, om man har tidspress på seg? En lydbok på svakt volum på ørene i en time eller to før jeg tar springfart inn i drømmeland, det er oppskriften som fungerer for meg.
  • Ha et fristende kjøleskap. Det å ha en mugge med sitronvann (og isbiter!) stående i kjøleskapet er så undervurdert. Det samme er enkle og gode snacks-måltider av det sunnere slaget. For å få litt av den samme følelsen på jobb ute; fyll en flaske litt over halvfull av vann, og legg den i fryseren over natten, og ta den med på arbeid. Da har du fristende isvann gjennom hele arbeidsdagen.
  • Start dagen med frisk luft. Selv må jeg logisk nok alltid det, med tre hunder som krever en luftetur etter natten. Det å la ansiktet våkne opp litt før resten av kroppen, gjør ofte susen!
  • Begynne med det verste. Noe av det kjedeligste jeg vet om her i verden, er å brette sammen klær og å ta ut av oppvaskmaskinen. Derfor starter jeg som regel dagen med akkurat det, så er det gjort! Da jeg jobbet på Stormberg syns jeg at det var forferdelig kjedelig å brette sammen fleece-gensere, så det var alltid det første på listen over dagens gjøremål. Når det først er gjort, er det merkelig hvor mye energi man har til andre ting!
  • Re opp sengen. Det høres kanskje rart ut, men for meg betyr det på en måte at dagen er i gang og at jeg heller kan glede meg til kvelden fremfor å i hodet fantasere om å krype tilbake under dynen. Det fungerer, om man bare innstiller seg på at det er nettopp det denne enkle, lille rutinen betyr.
  • Ha noe å se frem til. Gjør deg opp en liten liste over ting du ser frem til, så blir dagen automatisk hakket lettere – og energien kommer sakte, men sikkert, snikende.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg