10 fristende lunsj-tips!

Jeg er vel neppe den eneste som får fullstendig fnatt av å spise brødskiver på brødskiver, dagen gjennom? Med mindre jeg har ordentlig lyst på mat, er det nærmest umulig for meg å tvinge noe ned. Da er det kanskje ikke så rart at jeg har blitt nødt til å bli en smule kreativ på matfronten, med årene?

Derfor; 10 tips til frokost, lunsj, mellommåltider eller kvelds: 

Havregrøt med bananbiter, honning og kanel. Om du ikke har tilgang på kokeplate og gryte er det likevel enkelt; bland vann og havregryn i en skål, og varm det i mikrobølgeovnen. Kutt opp banan og ha i, og tilsett deretter honning og kanel som topping. HUSK! Barn under ett år skal ikke ha honning.

♥ Havregryn med melk, bananbiter og oppkuttede druer. Det er så digg! Gjerne med litt fersk jordbær, eller jordbærsylte i. 

Oppskåret frukt og grønnsaker. Gulrot, kålrabi, paprika, eple, banan, pære, mango, vannmelon, druer, plomme, søtpotet.. Det finnes så mye godt! Om du vasker og kutter opp et lite utvalg har du en deilig lunsj i seg selv. Med kesam eller yoghurt som dip blir det enda bedre! 

♥ Havrelapper. Havregryn, vann, 2 egg, 1 teskje bakepulver og 1 teskje kardemomma, og voilla! 

♥ Bananlapper. Samme greia som ovenfor, bare at du nå moser en (gjerne ganske moden) banan inn i blandingen i stedet for egg. Kjempegodt! 

♥ Proteinrundstykker. En boks cottage cheese, gjerne litt kesam, 2-3 egg, 2 raspede gulrøtter, 1 teskje bakepulver, 1 teskje kardemomme og en liten klipe salt. Bland så inn havregryn til en passelig tykk deig, og rull boller av deigen på et bakepapir. Settes i ovnen på 200 grader, og la det stå i cirka 12-15 minutter – eller til du ser at rundstykkene begynner å bli gylne. Disse er like gode alene som med smør og skinkepålegg på! Om du lager rundstykkene litt små kan du bare bruke den siden som lå ned mot bakepapiret til å ha pålegg på, ettersom de kan være litt vanskelige å skjære i på grunn av cottage cheese’en. Og nei, du merker faktisk ikke gulrøttene – de gjør bare rundstykkene langt saftigere (og enda litt sunnere!). 

♥ Cheerios! Skal du på tur og vil ha med litt lett mat uten å ty til kjeks eller annet usunt? Kjøp fullkorn-Cheerios, og ha det med i en liten pose. Datteren min mumser på tørre Cheerios som om det skulle ha vært godteri, haha! Husk å ha med vann, det blir “litt” tørt. 

♥ Pastasalat. Kokt og avkjølt fullkornpasta, skinkepålegg, mais, agurk, paprika, rødløk, squast, tomater, fetaost og rømme. Bland alt sammen, og nyt! 

♥ Fiskekaker. Jeg har nesten alltid fiskekaker liggende i kjøleskapet, og spiser gjerne av det i stedet for en skive. Det smaker jo faktisk like godt uten tilbehør, spør du meg! 

♥ Eggerøre. 2-3 egg, litt vann eller melk, litt gressløk, litt salt og pepper blandes sammen og helles i en stekepanne. Bruk en sleiv eller lignende for å hele tiden røre rundt i blandingen, og vipps så har du deilig eggerøre! Denne kan piffes opp med ost, diverse krydder, hvitløk, løk, gulrot, skinkepålegg også videre. Jeg liker den enkel, og spiser den like gjerne uten skiver til. 

Og du? Jeg tar gjerne imot tips fra deg om du skulle ha noen! 

#mat #matblogg #familie #familieliv #hverdag 

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg