hits

Slik ble jeg kvitt "mammamagen"

  • Publisert: 04.04.2017, 14:57
  • Kategori: Trening
  •  

    Dette innlegget har jeg lenge vurdert om jeg skal skrive eller ikke. Jeg mener; det er allerede et s altfor stort fokus p utseende, "mammamage" og prestasjoner p det fysiske plan etter svangerskap og fdsel, og det er overhodet ikke noe jeg nsker bidra til. Tro meg - etter 16 lange r med spiseforstyrrelser er det ekstremt deilig slippe bry seg om det estetiske ved utseendet mitt. Jeg gir blaffen - og elsker det. 

    Det jeg ikke har likt s godt med kroppen min i svangerskapet og etter fdsel, har vrt de fysiske plagene. At magen har hatt heng og at det kunne se ut som om Sienna ventet en lillesster, lillebror eller begge deler p n gang har ikke vrt det strste problemet for min del. For meg har det vrt smertene og ubehaget som til sist frte til at jeg i oktober i fjor oppskte plastikkirurg. Det har vrt noe jeg har valgt holde for meg selv ovenfor de fleste, ettersom jeg nok en gang ikke nsket legge vekt p utseendet. At problemene har vrt mer dyptliggende enn som s, er det nok f som vil ha forstelse for uten ha gtt gjennom det samme. 

    For meg betydde delte magemuskler, heng, overfldig hud og samlet fett rundt liv og mage s utrolig mye mer enn at jeg ikke lenger hadde den slanke figuren jeg var vant med ha. For meg betydde det ogs at jeg hadde et konstant ubehag og smerter i mageomrdet. Ryggen hadde store problemer, jeg fikk ikke til g eller sitte med god holdning - noe som igjen gav smerter og ubehag, og ikke minst var det svrt vanskelig kle meg uten at det gjorde vondt. Stramme klr betydde ikke bare gratulasjoner, men ogs smerter. ligge p siden var umulig, og l jeg p ryggen fltes det som om alt i mageomrdet falt bak mot ryggen. ligge p magen gjorde heller ikke godt, da hud og fett kom i klem. Med andre ord; utseendet mitt var og er det siste som plaget meg. 

    Etter at jeg ble singel og alenemamma en uke etter konsultasjonen, mtte jeg avbestille denne. Jeg hadde ikke sjanse til g i over tte uker som totalt handicappet uten den konstante sttten og hjelpen jeg hadde belaget meg p da jeg var inne for konsultasjon hos kirurgen - som forvrig kunne bekrefte at magemusklene mine var delt med over 7 centimeter. Det vil si 7 centimeter mellom ytterkanten p den ene muskelen, til den andre. Ganske ekstremt, med andre ord. Jeg mtte fikse det p andre mter. 



    Jeg tok kontakt med en av mine aller nrmeste venninner, Trening- og kostholdsveileder Marit Ebeltoft ved Statera, og fikk lagt opp et personlig kost- og treningsprogram. Jeg m innrmme at jeg var skeptisk; var det n jeg mtte kutte ut hverdagskosen? Helgekosen? Avslappende kvelder p sofaen? Haha, det fltes helt rlig ikke srlig overkommelig skulle flge noe som helst. Ikke for en som er s glad i frihet p alle plan som det jeg er. 

    Heldigvis fantes det rd - og det var virkelig ikke srlig vanskelig flge heller. Det fulle programmet og kostholdsveiledningen jeg fikk er altfor omfattende til at jeg vil nevne det i dette allerede altfor lange innlegget, og dessuten br hver enkelt flges opp personlig. Om du sliter med det samme kan du mer enn gjerne ta kontakt med henne for et uforpliktende tilbud; Marit@kostholdsveiledning.net. 

    I korte trekk er dette de tiltakene jeg har gjort: 

    • Forsiktig, nyaktig tilpasset, mlrettet og effektiv trening. De vanlige magevelsene som "situps" skal man vre svrt forsiktig med, ettersom mange av velsene vil kunne gjre de delte musklene enda mer delt - og dermed ha motsatt effekt. Det er s viktig sette seg inn i hvilke velser man br gjre for ta tak i de dype musklene og fre disse sammen igjen. Jeg har trent magen rundt tre dager i uken, i cirka ti minutter per gang. 
    • Daglig kontakt med musklene. Nr du frst har lrt deg hvilke velser du skal gjre og hvordan det skal kjennes ut i kroppen nr du holder p, er det enkelt legge inn velser n og da som griper tak og srger for kontakt med de dype magemusklene. Dette gjr jeg n og da mens jeg sitter foran dataskjermen, er p jobb, lufter hundene, lager middag ogs videre. Jeg vet ikke hvor effektivt det er nr det blir gjort i tillegg til den mlrettede treningen, men jeg har tro p at det er summen av alt jeg gjr som har frt meg hit. 
    • Maten. Jeg har droppet store mengder sjokolade og annet snoperier, og har fokus p spise gode, mettende, sunne og balanserte mltider. Aldri i verden om jeg ville ha droppet verken snacks eller junkfood - men jeg spiser det i langt mindre grad enn tidligere. Jeg srger for f i meg nok proteiner og sunt fett, samtidig som jeg automatisk har kuttet ned p raske karbohydrater. Jeg flger overhodet ingen slavisk diett - aldri i livet om jeg ville ha utsatt meg selv for det uten at det virkelig ikke fantes en annen lsning. Det handler om enkle grep - eller "balanse" som Marit sier. 



    Den verste delen av magen min er n samlet og slik den skal vre. Musklene i den nederste delen av magen har fremdeles et glipp mellom seg, men overhodet ikke s stort og omfattende som det var tidligere. Hele magen er flat uansett posisjon, huden er strammere og smertene er p ingen mte like hemmende som de var tidligere. Ikke ser jeg gravid ut heller - s gratulasjoner kan heller serveres i form av "grattis med ny valp" om f uker. Haha! Jeg er s utrolig glad for at jeg gav trening og kosthold en ny sjanse, fremfor legge meg under kniven - noe selv kirurgen s p som eneste lsning ettersom mine problemer var spass store og omfattende som de var. Til informasjon var mitt problem spass stort at det ville ha blitt dekket av staten, og ville blitt et T-snitt med sammensydde magemuskler og fettsuging p mage og hofter. 

    Jeg har en liten vei g enda fr musklene blir synlige - men det er heller ikke et ml i seg selv. Jeg er bare glad for kunne g kledd i akkurat det jeg vil - og ikke minst ligge som jeg vil nr jeg skal sove. Det er magisk, det! 


    Fr-bilder kan sendes p epost, ettersom det blir altfor ubehagelig for meg dele det her. Send til: Frilansjournalist@lizbethosnes.com og merk mailen med "Delte magemuskler" for motta bilder som viser den enorme forskjellen p fr- og etter. For mer informasjon om delte magemuskler og hva som kan gjres som tiltak, kontakt: Marit@kostholdsveiledning.net. 


    #trening #mammablogg #muskler #magemuskler #deltemagemuskler #styrketrening #mammakropp #mammakroppen #sommerkroppen

  • Publisert: 04.04.2017, 14:57
  • Kategori: Trening
  • 7 kommentarer