hits

Mammakroppen: Det kommer ikke gratis

23.06.2018
13:19

... Med mindre man velger operere seg til det, men den debatten fr heller Mads Hansen ta. 

Jeg har den siste tiden ftt utrolig mange sprsml om kroppen min, og hvordan jeg klarte bli kvitt magen jeg egentlig mtte operere for f fin igjen. Forst meg riktig her; med "fin igjen" mener jeg velfungerende og uten smerter. Den var s delagt etter svangerskapet at magemusklene var delt med over 7 centimeter, noe kirurgen som underskte meg hevet yenbrynene forskrekket av. Han gikk over magen min tre ganger med ultralydapparat, s sjokkert var han over hvor stort mellomrom det var mellom musklene mine. Som flger av det, dannet det seg fett rundt magen (den skalte "mammamagen") for beskytte organene og dermed veie opp for at magemusklene mine ikke gjorde den helt store nytten. 

Kort fortalt, jeg mtte opereres og fikk time allerede f mneder etter konsultasjonen. I lpet av kort tid ble jeg derimot alenemor, og ettersom jeg ikke ville risikere gjennomg operasjonen p nytt dersom jeg skulle finne drmmeprinsen og bestemme meg for f et barn til en eller annen gang i fremtiden, avlyste jeg operasjonen. Jeg er klar over at jeg etter all sannsynlighet m operere etter et eventuelt svangerskap nummer to, men den tid - den sorg. N har jeg i alle fall klart reparere magen min for denne gang. 

Det kunne for s vidt ha kommet gratis; nr man har et s alvorlig tilfelle av delte magemuskler fr man dekket bde sammensying av disse og fettsuging, av staten. Men, for min del valgte jeg den hardere veien. Jeg har tatt mange grep rundt bde trening og kosthold som har frt til at jeg endelig er fornyd med kroppen min, og ikke minst magen min. Den hadde virkelig sett sine bedre dager utseendemessig etter at jeg gikk gravid, men enda verre var det med alle smertene og plagene som hrte til. N derimot, kunne jeg ikke ha vrt mer fornyd enn det jeg er! 

Det jeg ser p som skummelt er alle disse rdene som ligger der ute. Jeg vil ikke fortelle stort om hva jeg har gjort og latt vre med for f det resultatet jeg har ftt. Ikke fordi jeg p noen mter har gjort noe ekstremt eller noe som potensielt kan vre skadelig, men fordi du ikke er meg. Det viktigste du kan gjre for din egen helse er snakke med eksperter p omrdet. Om du er interessert i det vet jeg om flere gode veiledere som kan gi deg den hjelpen du trenger, men den kontaktinformasjonen fr du frst dersom du sender meg en epost p Kontakt@lizbethosnes.com, ettersom jeg ikke nsker reklamere for den slags :-)

Nok mageprat; i dag er det jo Sankt Hans-aften! Det betyr at jeg m henge i for bli ferdig med husvasken her, fr vi skal ut for se p blet, kjpe lodd, grille og kose oss maksimalt i regnvret. Ha en nydelig dag! 

Slik ble jeg kvitt "mammamagen"

04.04.2017
14:57

 

Dette innlegget har jeg lenge vurdert om jeg skal skrive eller ikke. Jeg mener; det er allerede et s altfor stort fokus p utseende, "mammamage" og prestasjoner p det fysiske plan etter svangerskap og fdsel, og det er overhodet ikke noe jeg nsker bidra til. Tro meg - etter 16 lange r med spiseforstyrrelser er det ekstremt deilig slippe bry seg om det estetiske ved utseendet mitt. Jeg gir blaffen - og elsker det. 

Det jeg ikke har likt s godt med kroppen min i svangerskapet og etter fdsel, har vrt de fysiske plagene. At magen har hatt heng og at det kunne se ut som om Sienna ventet en lillesster, lillebror eller begge deler p n gang har ikke vrt det strste problemet for min del. For meg har det vrt smertene og ubehaget som til sist frte til at jeg i oktober i fjor oppskte plastikkirurg. Det har vrt noe jeg har valgt holde for meg selv ovenfor de fleste, ettersom jeg nok en gang ikke nsket legge vekt p utseendet. At problemene har vrt mer dyptliggende enn som s, er det nok f som vil ha forstelse for uten ha gtt gjennom det samme. 

For meg betydde delte magemuskler, heng, overfldig hud og samlet fett rundt liv og mage s utrolig mye mer enn at jeg ikke lenger hadde den slanke figuren jeg var vant med ha. For meg betydde det ogs at jeg hadde et konstant ubehag og smerter i mageomrdet. Ryggen hadde store problemer, jeg fikk ikke til g eller sitte med god holdning - noe som igjen gav smerter og ubehag, og ikke minst var det svrt vanskelig kle meg uten at det gjorde vondt. Stramme klr betydde ikke bare gratulasjoner, men ogs smerter. ligge p siden var umulig, og l jeg p ryggen fltes det som om alt i mageomrdet falt bak mot ryggen. ligge p magen gjorde heller ikke godt, da hud og fett kom i klem. Med andre ord; utseendet mitt var og er det siste som plaget meg. 

Etter at jeg ble singel og alenemamma en uke etter konsultasjonen, mtte jeg avbestille denne. Jeg hadde ikke sjanse til g i over tte uker som totalt handicappet uten den konstante sttten og hjelpen jeg hadde belaget meg p da jeg var inne for konsultasjon hos kirurgen - som forvrig kunne bekrefte at magemusklene mine var delt med over 7 centimeter. Det vil si 7 centimeter mellom ytterkanten p den ene muskelen, til den andre. Ganske ekstremt, med andre ord. Jeg mtte fikse det p andre mter. 



Jeg tok kontakt med en av mine aller nrmeste venninner, Trening- og kostholdsveileder Marit Ebeltoft ved Statera, og fikk lagt opp et personlig kost- og treningsprogram. Jeg m innrmme at jeg var skeptisk; var det n jeg mtte kutte ut hverdagskosen? Helgekosen? Avslappende kvelder p sofaen? Haha, det fltes helt rlig ikke srlig overkommelig skulle flge noe som helst. Ikke for en som er s glad i frihet p alle plan som det jeg er. 

Heldigvis fantes det rd - og det var virkelig ikke srlig vanskelig flge heller. Det fulle programmet og kostholdsveiledningen jeg fikk er altfor omfattende til at jeg vil nevne det i dette allerede altfor lange innlegget, og dessuten br hver enkelt flges opp personlig. Om du sliter med det samme kan du mer enn gjerne ta kontakt med henne for et uforpliktende tilbud; Marit@kostholdsveiledning.net. 

I korte trekk er dette de tiltakene jeg har gjort: 

  • Forsiktig, nyaktig tilpasset, mlrettet og effektiv trening. De vanlige magevelsene som "situps" skal man vre svrt forsiktig med, ettersom mange av velsene vil kunne gjre de delte musklene enda mer delt - og dermed ha motsatt effekt. Det er s viktig sette seg inn i hvilke velser man br gjre for ta tak i de dype musklene og fre disse sammen igjen. Jeg har trent magen rundt tre dager i uken, i cirka ti minutter per gang. 
  • Daglig kontakt med musklene. Nr du frst har lrt deg hvilke velser du skal gjre og hvordan det skal kjennes ut i kroppen nr du holder p, er det enkelt legge inn velser n og da som griper tak og srger for kontakt med de dype magemusklene. Dette gjr jeg n og da mens jeg sitter foran dataskjermen, er p jobb, lufter hundene, lager middag ogs videre. Jeg vet ikke hvor effektivt det er nr det blir gjort i tillegg til den mlrettede treningen, men jeg har tro p at det er summen av alt jeg gjr som har frt meg hit. 
  • Maten. Jeg har droppet store mengder sjokolade og annet snoperier, og har fokus p spise gode, mettende, sunne og balanserte mltider. Aldri i verden om jeg ville ha droppet verken snacks eller junkfood - men jeg spiser det i langt mindre grad enn tidligere. Jeg srger for f i meg nok proteiner og sunt fett, samtidig som jeg automatisk har kuttet ned p raske karbohydrater. Jeg flger overhodet ingen slavisk diett - aldri i livet om jeg ville ha utsatt meg selv for det uten at det virkelig ikke fantes en annen lsning. Det handler om enkle grep - eller "balanse" som Marit sier. 



Den verste delen av magen min er n samlet og slik den skal vre. Musklene i den nederste delen av magen har fremdeles et glipp mellom seg, men overhodet ikke s stort og omfattende som det var tidligere. Hele magen er flat uansett posisjon, huden er strammere og smertene er p ingen mte like hemmende som de var tidligere. Ikke ser jeg gravid ut heller - s gratulasjoner kan heller serveres i form av "grattis med ny valp" om f uker. Haha! Jeg er s utrolig glad for at jeg gav trening og kosthold en ny sjanse, fremfor legge meg under kniven - noe selv kirurgen s p som eneste lsning ettersom mine problemer var spass store og omfattende som de var. Til informasjon var mitt problem spass stort at det ville ha blitt dekket av staten, og ville blitt et T-snitt med sammensydde magemuskler og fettsuging p mage og hofter. 

Jeg har en liten vei g enda fr musklene blir synlige - men det er heller ikke et ml i seg selv. Jeg er bare glad for kunne g kledd i akkurat det jeg vil - og ikke minst ligge som jeg vil nr jeg skal sove. Det er magisk, det! 


Fr-bilder kan sendes p epost, ettersom det blir altfor ubehagelig for meg dele det her. Send til: Frilansjournalist@lizbethosnes.com og merk mailen med "Delte magemuskler" for motta bilder som viser den enorme forskjellen p fr- og etter. For mer informasjon om delte magemuskler og hva som kan gjres som tiltak, kontakt: Marit@kostholdsveiledning.net. 


#trening #mammablogg #muskler #magemuskler #deltemagemuskler #styrketrening #mammakropp #mammakroppen #sommerkroppen

Lizbeth Osnes 26, Sula
Alenemor til Sienna p 5 r. Sjonglerer fire jobber, to fagskoleutdannelser, to hunder og et hjem - med andre ord; aldri et kjedelig yeblikk. Jeg har nylig utgitt min frste barnebok: Den ulykkelige Smokkefeen! Den kan bestilles fra landets bokhandlere, men ogs fra meg personlig - selvsagt med signatur eller en spesiell hilsen, om nskelig.

Bla i bloggen

Sk i bloggen

Design

Laget av Lisa

Siste innlegg

Siste kommentarer

Widgets

Banners  for  Mammablogger-awards  2018

Lenker