hits

Det kalles omsorgssvikt - ikke "frihet til å velge"

12.10.2018
12:47

Da det ble kjent at daglig leder i Trollklubben barnehage i Fredrikstad, Helle Soos, nekter uvaksinerte barn plass i barnehagen, strømmet det mildt sagt inn med forferdelige kommentarer, trusler (!) og andre sterke reaksjoner. "Vi har frihet til å velge" er det noen som ytrer. Ja, men burde vi ha det? Min mening er helt klar: nei. 

Jeg er ikke den første som hyler ut om omsorgssvikt, virkelig ikke. Men, i tilfeller hvor foreldre nekter å vaksinere barna sine, er det utvilsomt et ord på sin rette plass etter min mening. I denne sammenheng snakker jeg selvfølgelig ikke om foreldre til barn som ikke kan vaksinere barna sine av helsemessige årsaker, det burde være unødvendig å overhodet påpeke det. Tvert imot er jo nettopp disse barna vi som et fellesskap bør beskytte - så vel som våre egne. 

Normalt sett er jeg flink til å sette meg inn i andres situasjon og synspunkt; på et generelt basis føler jeg at jeg klarer å se hvorfor andre foreldre velger som de gjør, selv om jeg ikke ville ha tatt de samme valgene for alt i verden. Men, i tilfeller som dette, klarer jeg ikke for alt i verden å se at disse menneskene evner å se sitt barns beste. Det finnes ingen unnskyldning god nok, ingen tro sterk nok og ingen myter troverdige nok til at det skal kunne forsvares å ikke vaksinere barna sine. Det burde være en plikt ved lov, ikke et valg. 

Jeg håper at flere får øynene opp for hvilket valg Trollklubben barnehage har tatt, og ikke minst at de ønsker å gå i deres fotspor. Vi lever i 2018 - de færreste av oss står fast på at jorden er flat. Med andre ord; vi burde være oppegående mennesker nok til å kunne skille mellom myter og fakta, bevis og propaganda. Det er snakk om barna våre, vårt alt, vår fremtid. Selvfølgelig skal vi beskytte dem, selvfølgelig skal de vaksineres. Noe annet er, etter min mening, utvilsomt i kategorien omsorgssvikt. 

 

7 kommentarer

Rebekka 12.10.2018 12:53
helt enig meg deg
Marit 12.10.2018 13:07
Tenker du alle vaksiner da eller? :)
Lizbeth Osnes 12.10.2018 13:12
Marit: Dette skal jeg utdype nærmere i et eget innlegg, ser jeg :-) Jeg erskeptisk til infleusnavaksinen (med mindre man er i en av de svært utsatte gruppene) og rotavirus-vaksinen. Bortsett fra sistnevnte er jeg veldig for vårt nøye utprøvde og relativt "gamle" vaksinasjonsprogram som utvilsomt har reddet mange liv.

Influensavaksinen tar jeg ikke, det gjør heller ikke Sienna. Dersom vi skulle befinne oss i risikogruppene vil dette bli noe vi da vurderer, ellers ikke. Rotavirusvaksinen er også såpass ny at den for meg var uaktuell for både meg selv og henne, særlig ettersom jeg har nok kunnskap om denne type smitte til å kunne unngå det så godt det lar seg gjøre - samt være svært påpasselig dersom hun skulle blitt smittet. Faren ved rotaviruset er i all hovedsak dehydrering, noe jeg har nok kunnskap om til å kunne forhindre dersom hun skulle blitt smittet. Heldigvis er det svært få barn som dør eller blir alvorlig syke av rotaviuset, og i så tilfelle er det som nevnt en konsekvens av sykdommen som er farlig og ikke sykdommen i seg selv.
Oldie 12.10.2018 14:41
Det er barnevaksinene det er snakk om. Influensavaksine for barn bør ikke inngå i dette. Jeg vil også anbefale folk å gi ungene sine BCG-vaksinen mens de er ca nyfødte, selv om man kanskje må betale selv. Den er fjernet fra vaksinasjonsprogrammet for alle , ( sikkert for å spare penger siden de har innført denne dyre HPVvaksinen) , men de som omgås folk som kan være smittebærere, eller drar til familie i land med mye tuberkulose, -de får den. Det er nemlig et faktum at det er blitt flere tilfeller med tuberkulose i landet. Det kommer folk som har sykdommen, og nordmenn farter rundt på ferie i land med mye tuberkulose.

Folk tror at barnesykdommer er ufarlige og noe ungene "skal gjennom". Før i tiden døde unger i fleng pga barnesykdommer. Man skal ikke innbille seg at staten overdriver faren og gidder spandere alle disse vaksinene for gøy. Det koster jo samfunnet en formue.
Lizbeth Osnes 12.10.2018 20:42
Oldie: Jeg er VELDIG enig med deg. Influensavaksinen (så vel som rotavaksinen) er relativt ny, disse tar jeg ikke med i betraktningen rett og slett fordi vi ennå vet lite om det. Jeg liker ikke å synse om ting jeg ikke vet nok om til å kunne uttale meg om.

Det er helt forferdelig å tenke på at enkelte ser ut til å gi blaffen i at disse sykdommene skal komme tilbake. Det er en enorm forskjell på både smittefaren og alvorlighetsgraden ved eksempelvis rotavirus versus meslinger. Det er IKKE noe "barn skal igjennom" overhodet, ikke når det kan unngås. De alvorlige konsekvensene ved rotavirus kan derimot unngås uten vaksinering.
Lille My 12.10.2018 14:48
Jeg har barn som av div grunner ikke kan fullvaksineres, men ønsker likevel at foreldre skal få velge selv
Lizbeth Osnes 12.10.2018 20:40
Lille My: Som jeg nevner i innlegget handler selvsagt ikke mitt synspunkt om de barna som ikke KAN vaksineres :-) Jeg kan dog ikke begripe at noen overhodet kan tenke at det burde være valgfritt.

Skriv en ny kommentar

Lizbeth Osnes 26, Sula
Alenemor til Sienna på 5 år. Sjonglerer fire jobber, to fagskoleutdannelser, to hunder og et hjem - med andre ord; aldri et kjedelig øyeblikk. Jeg har nylig utgitt min første barnebok: Den ulykkelige Smokkefeen! Den kan bestilles fra landets bokhandlere, men også fra meg personlig - selvsagt med signatur eller en spesiell hilsen, om ønskelig.

Bla i bloggen

Søk i bloggen

Design

Laget av Lisa

Siste innlegg

Siste kommentarer

Widgets

Banners  for  Mammablogger-awards  2018

Lenker