hits

Nei, jeg er ikke feminist

14.03.2018
16:16


Jeg er for likestilling, men jeg er ikke feminist. Jeg er ikke for at kvinner skal f en stilling fremfor en mann, kun p grunn av kjnnet og likestilt kjnnsfordeling p arbeidsplassen. Jeg er ikke for at omskjring av jenter har ftt mer oppmerksomhet enn omskjring av gutter - eller at det ikke er mer oppmerksomhet rundt sistnevnte n som frstnevnte endelig (!) er ulovlig. Jeg er ikke for at enhver jente skal kunne skrike ut "me too!!" i enhver sammenheng hvor menn uskyldig har lagt an p en kvinne, mens det fremdeles er s tabulagt snakke pent om, eller anmelde forhold, rundt voldtekt og seksuell trakassering av gutter og menn. 

Jeg er uten tvil for likestilling. For meg blir det da helt feil rope ut "Kvinner er fremtiden!" eller "Who run the world? Girls!". Hvor i alle verdens dager er det likestilling? P hvilken mte kan det overhodet nrme seg kalles det? I mine yne blir det s fullstendig feil. 

En gang i tiden var feminismen ekstremt viktig. kjempe for kvinners rettigheter har utvilsomt vrt en enormt stor debatt i mange r, og ikke minst gjelder dette fremdeles p verdensbasis. Det fantes en tid hvor kvinners plass var p kjkkenet, og i alle fall ikke i regjeringen. Det fantes en tid hvor kvinner ikke kunne skilles fra ektemennene sine, men mtte finne seg i bde vold og utroskap uten kunne gjre noe med det. Det er fremdeles slik, p verdensbasis, og det er s vanvittig viktige kamper kjempe. I Norge er det ikke slik. Ikke n lenger, s i stedet for vende nesen innover og kjempe for at det skal vre like mange kvinner som menn i ethvert yrke, ser jeg heller utover. Jeg sttter de sakene jeg mener er de viktigste, og kvinners rettigheter er definitivt blant det - men det er p verdensbasis. 

Det feminisme en gang i tiden var, er det jeg er i dag. For likestilling. Ikke den maktkampen det har blitt til i dag, med "Girls run the world"-opplegg, for helt rlig; den "feminismen" er noe helt annet enn det i utgangspunktet var. Feminismen var og er ekstremt viktig, det handler ikke om bevise oss selv som et sterkere kjnn - men et likestilt et. Da blir det fullstendig feil kjempe for at kvinner skal ha like mange lederstillinger som menn, nr det vi heller burde kjempe for er kompetanse til stilling. Det er det eneste riktige; ikke statistikk over kjnnene. Nr sant skal sies, er jeg ganske sikker p at jeg er mer feminist enn det de som roper hyest om at de er det, er. Men, jeg vil for alt i verden ikke sammenlignes med dagens "feminister" likevel. Der hrer jeg ikke hjemme. 

 

4 kommentarer

Ingrid; voksen tilslutt 14.03.2018 17:56
Hei.

Bare noen f punkter:

Omskjring av jenter er utrolig mye mer enn omkjring av gutter. Jeg var heller ikke klar over det, men omkjring av jenter innebrer at indre kjnnslepper, inkludert klitoris, skjres bort. Dette betyr at det for jenta, i ALL FREMTID, det vil ikke gro skikkelig, vil vre vondt tisse, vondt ha sex, vondt ha mensen, og mye mer vondt fde. Et av hovedpoenget med omkjring er at kvinner ikke skal nyte ha sex, fordi det er ikke 'rent', slik kvinner skal vre.

Omkjring av gutter er en kort og rask prosedyre som ikke hindrer de i tisse, nyte sex, eller noe annet enn at tissen deres ser annerledes ut. DERFOR er omskjring av jenter SVRT mye viktigere snakke om enn omskjring av gutter.

For det andre s er 'feminisme' svr mange retninger og de fleste er for likestilling, ikke at kvinner "skal ta sin rette plass foran menn". Men det er en systematisk forskjellsbehandling som vi selv i Norge ogs opplever. Og ja, jeg er helt enig, vi har det MYE bedre og er kommet MYE lengre enn de fleste andre stedene i verden.

Men allikevel, ved et partnerbrudd, kommer kvinner fremdeles, gjennomsnittlig ut verre. konomisk har kvinner som regel brukt lnnen sin p betale for ting som innredning, mat og andre 'kortvarige' verdier, mens mannes lnn har gtt til betale bolig, bil og andre strre verdier. Dette er spesielt synlig nr det ikke er snakk om skillsmisse, men partnerbrudd og det ikke er signert en samboeravtale. Ogs p lnnssiden viser dette. Kvinner, fordi de fr barn, har det litt vanskeligere med f jobb, og ofte, pga barsel, vil se en tregere kning i lnn enn menn i tilsvarende stillinger. For ikke snakke om at menn gjennomsnittelig tjener 1/4 mer enn sine kvinnelige motparter med lik utdanning, lik erfaring. (Leste du om hun som spilte Queen Elizabeth, hovedrollen i Netflix serien, fikk mindre betalt enn han som spilte mannen, en mindre rolle? eller hvordan Michelle Williams, nr de spilte inn nye scener for filmen der Kevin Spacy ble erstattet i noen scener tjente 80 dollar dagen, og Mark Walhberg, som hadde en mindre rolle, tjente 99 % mer enn henne?) Nr en kvinne da plutselig skal betale flere regninger, og ofte har barna litt mer enn mannen, fr hun plutselig drlig rd til alt. N snakker jeg generelt, det finnes selvflgelig unntak.

Og s er det ogs den systematiske forskjellsbehandlingen i oppveksten som det er svrt vanskelig motvirke. Jenter skal vre ste og snille, gutter skal vre tffe og rampete (se klrne som selges til barn i klesbutikkene). Men det er litt mye g inn p n.

Poenget er at ja, vi har kommet langt, vi er mer likestilt enn vi var tidligere. Men det er langt i fra likestilt. Det er ikke like lett vre fdt en jente enn en gutt, og det er mange ting som m endres fr det er det.

Og husk det jeg skrev om omskjring, det er ikke det samme!
Lizbeth Osnes 14.03.2018 18:49
Ingrid; voksen tilslutt:

Dette er det jeg syns er s gy (og spennende!) med ytre mine meninger; en god diskusjon :-) Jeg ser absolutt hvor du kommer fra, men jeg er ikke helt enig:

1. Jo, jeg er klar over at omskjring av jentebarn er mye verre og mer omfattende enn omskjring av gutter. Likevel er ogs sistnevnte en utrolig viktig debatt ta, det er det alts ingen tvil om i mine yne. Begge deler er grotesk og grusomt, og noe ingen foreldre burde gjre mot sine barn - UANSETT.

2. Som jeg sier nederst i innlegget er jeg nok mer feminist jeg (i ordets rette betydning, that is) enn de som skriker om at kvinner er best. S overskriften er nok snn sett satt p spissen - men jeg str for at jeg ikke kan stille meg bak det mange ser p som "feminisme" i dag.

3. Hvordan kommer kvinner drligst ut? De fleste kvinner har jo ganske s tilnrmet lik lnn som menn, og er det barn i bildet er det nrmest automatikk i at kvinner fr barna - og dermed utrolig mange rettigheter hva stnader fra NAV angr - s jeg er absolutt ikke enig med deg her. Vi fr barna nrmest p fulltid mens fedrene fr vre "helgepappa", vi fr utallige stnader (overgangsstnad, barnebidrag, barnetrygd + en ekstra barnetrygd, stnad til utdannelse... Det er jo ikke mte p). Gr man skole som enslig forsrger fr man ogs utrolig mye ekstra av Lnekassen. Dette vet jeg jo mildt sagt "alt" om :-) Jeg vet at du snakker generelt her, men det gjr jeg ogs. Det er klart at mange kvinner tjener drligere enn mennene sine, men det tror jeg ikke er srlig hy statistikk p, uten at jeg har satt meg s veldig mye inn i lnn hos menn kontra kvinner.

4. DER er vi helt enige. Kjnnsdebatten hos barn (! Jeg forstr ikke at det overhodet er et tema en gang) er helt forferdelig. Jeg kan ikke for mine arme rd forst hvorfor vi skal presse barna vre inn i to bokser; enten er du gutt, eller s er du jente. Sienna var ett r gammel da hun fortalte et familiemedlem at hun ville spille fotball (mer som "Nenna pille pottbaaall", but still), der dette familiemedlemmet brt ut med "Neeiii, du er jo jente! Du kan spille hndball, du. Ikke fotball, det er det gutter som gjr". Sienna var ETT R gammel. Hun ble faktisk trist, og forstod ingenting. Jeg er 26, og forstr det like lite som det hun gjorde ;-) Her i hus snakker vi mye om snt, og har et generelt fokus p at vi ikke ER noen ting. Hun er SIENNA, og jeg er meg. Hva vi er innenfor det, er helt opp til oss selv :-)
Ingrid; voksen tilslutt 14.03.2018 20:57
Ja, det er veldig interessant.

Jeg er fremdeles uenig med deg om omskjring. Mens forhuden har en funksjon, frer det ikke til varig smerte for guttene. Nr jeg leser litt mer om det, str det at flsomheten blir mindre men det frer ikke til noe langvarige skader. Men skjer det som tvang, under uhygienisk forhold eller uten smertelindring er det noe helt annet. MEN det er ogs mulig for menn gjre dette frivillig, og delvis omskjring er anbefalt for de med trang forhud.

Omskjring av kvinner (som jeg ogs leser meg opp p n) er det fire ulike typer, som hovedsakelig handler enten om skjre av eller sy sammen. Det er betydelig strre helserisiko, og livskvaliteten blir varig verre. Det si at det er tilsvarende, er litt som si at et lukket brudd og pent brudd er begge brudd, uten g inn p at et pent brudd er livstruende, og et luket brudd ikke ndvendigvis er det.

Nr vi gr p lnn mellom kvinner og menn, sier en nylig rapport at kvinner gjennomsnittelig tjener 85 % av det mennene gjr i Norge, det er mest ulikhet der det er hyere utdanning. Det er jo forstvidt et problem i seg selv, for studielnet for en master er fem r om man er kvinne eller mann, og tjener mannen mer, tross lik utdanning, er lnet et mindre problem for han enn for henne.

N vet jeg at du er en forfatter og jeg antar at du ogs skriver artikler. La oss si at du og en mannlig kollega i en tilsvarende avis, skriver en tilsvarende artikkel. Jeg kjenner ikke hvor mye du kan tjene p en artikkel, men la oss si at du tjener 500 kr. Din mannlige kollega vil da tjene 575 kr for artikkelen sin, kun basert p at han er mann og det er den forventede lnnen hans. Leverer dere inn 20 artikler hver, vil du tjene 10 000 kr, han vil tjene 11 200 kr. Tar vi dette opp til rslnn, la oss si at du tjener 400 000 kr i ret. Din mannlige kollega, med lik erfaring og lik lnn, vil tjene 460 000 kr i ret. Han vil ha strre evne til betale ln og f ln i banken. I lpet av fem r vil han, kun med det han fr mer betalt enn deg, ha tilbakebetalt et studieln mer enn det du har klart. Eller de 60 000 kr er ogs det en bil koster per r (egentlig mellom 40 000-50 000 for en liten bil), s han vil kunne betale en bil hele ret, alle utgifter, og enda ha mer penger bruke enn du har uten bil-kostnader. Hvor mye mer hadde du hatt rutte med dersom du kunne bruke en bilen s mye du vil uten mtte betale forsikring, billn, bompenger/ferjepenger, bensin/diesel, rsavgiften etc?

Du har ogs en datter, og selv om NAV sttter mye i forbindelse med dette, vil det at dere begge har barn, pvirke deres muligheter for forfremmelser og lnnskninger. Av naturlige rsaker. For selv om du og din mannlige kollega begge har barn, og begge to er hjemme med syke barn like mye, vil du ha en mye lengre fdselspermisjon enn din mannlige kollega. (det er dette som er mest vanlig). Fordi din mannlige kollega har n vrt mer p jobb enn det du har, han tok 12 uker fdselspermisjon, du var borte i 9 mneder, har han vrt p jobb i 6 mneder lengre enn deg. Det er da mer naturlig forfremme og ke hans lnn, ikke deg. La oss si at din lnn kes med 5 % og hans ker med 10 %. Da har du en lnn som er 440 000 kr i ret, mens han har 506 000 kr. Akkurat dette er naturlig, den som jobber mest vil ha mest fremgang. Men nr kvinner fra fr allerede fr mindre betalt for arbeidet, ker forskjellene svrt mye pga av dette.

Nr vi kommer til barn kan du selvflgelig veldig mye mer om sttten enn jeg kan. Men husk. Barna har du kun en periode av din karriere. Nr barna er voksen, mister du sttten og du er n flere r bak lnnsmessig i forhold til de mennene som begynte p samme plass til samme tid som deg. Du vil vre 43 r gammel nr din datter blir 18 (og ja, flere barn kommer kanskje, s la oss si 50 r). Du har da 17 r igjen i arbeidslivet, hvor lnnen din er drligere enn en mannlig 50 ring. Selv om dere er i samme stilling, (lite sannsynlig siden han mest sannsynlig har ftt forfremmelser fordi han ikke var like lenge i permisjon som deg) vil han p gjennomsnittlig basis tjene 15 % mer enn deg. Har du n klart jobbe deg opp til en rsinntekt p 600 000 kr (du er jo kjempe smart), vil en mannlig kollega med tilsvarende jobb tjene 690 000 kr n. Du vil mtte jobbe lengre og hardere for tjene like mye penger til pensjonsalderen som den mannlige kollegaen. Som pensjonister vil han ha mer penger gjre ting med enn det du har.

Og for en utrolig historie om fotball og hndball! Det er at man kan komme p si det til et barn. Det er s lett pvirke barn med slike "sannheter". Jeg husker jeg og mamma tegnet nr jeg var liten, og jeg syns mamma tegnet s fint. Det sa jeg til henne. Hun svarte "Nei, det gjr jeg ikke!". Fordi jeg s at mamma tegnet finere enn jeg, viste jeg derfor at jeg ikke tegnet fint heller. Det var ikke det mamma mente, jeg vet det, men det var den "universale sannheten" jeg tok med meg.
Lizbeth Osnes 14.03.2018 21:16
Ingrid; voksen tilslutt:

Jeg m rlig innrmme at jeg ikke har satt meg godt nok inn i akkurat dette med lnn, kanskje nettopp fordi jeg har et yrke hvor det helt enkelt blir betalt per oppdrag/innsats - og ofte er regulert etter faste satser som gjelder alle (uavhengig av kjnn, hvor lenge du har hatt jobben, om du er ansatt eller frilanser, jobber hjemmefra eller p kontor etc.), men det er absolutt en utrolig interessant debatt. Her er jeg helt enig med deg; selvflgelig br det vre lik lnn til likt arbeid - det er absolutt en veldig viktig kamp kjempe for. Det jeg derimot er imot, er at det faktum at "det skal vre mer likestilt antall kvinner og menn i bedrifter". Det er jeg imot. Jeg vil ikke bli ansatt ovenfor en mannlig sker kun fordi jeg er kvinne, det er i mine yne ikke riktig i det hele tatt. P samme mte er jeg imot ansette menn i barnehage ovenfor kvinner med mer erfaring og bedre (mer spesifikk eller lengre) utdannelse innen barne- og ungdomsarbeid, kun fordi de er menn. Det er den debatten jeg har satt meg inn i, og dessverre ikke s mye nr det kommer til lnn i de hyere systemer. Det innrmmer jeg enkelt, og ser frem til lese meg mer opp p temaet. Det er absolutt svrt s interessant, og det burde jo selvflgelig ikke vre slik i det hele tatt.

Ja, ikke sant! Det er helt forferdelig at barna blir satt i en slik situasjon. Jeg godtar det overhodet ikke, og mener at det rett og slett er forkastelig sette barna i slike bser. Ja til sm barn i Supermanndrakt og kjoler - uavhengig av (biologisk) kjnn :-) Det du sier her er s sant; barna tar slike ting til seg p en helt annen mte enn det vi ofte oppfatter. Det er trist, men det sier bare enda mer om hvor idiotisk det er undervurdere de sm :-)

Skriv en ny kommentar

Lizbeth Osnes 26, Sula
Alenemor til Sienna p 5 r. Sjonglerer fire jobber, to fagskoleutdannelser, to hunder og et hjem - med andre ord; aldri et kjedelig yeblikk. Jeg har nylig utgitt min frste barnebok: Den ulykkelige Smokkefeen! Den kan bestilles fra landets bokhandlere, men ogs fra meg personlig - selvsagt med signatur eller en spesiell hilsen, om nskelig.

Bla i bloggen

Sk i bloggen

Design

Laget av Lisa

Siste innlegg

Siste kommentarer

Widgets

Banners  for  Mammablogger-awards  2018

Lenker